Tegn et bræt med 11x11 felter. Stil hvide og sorte brikker som vist (eller knapper, mønter, småsten eller osv.). Den hvide brik i centrum er kongen og skal kunne kendes fra de andre hvide brikker, fx. ved at være større.
Brikkerne flytter på tværs og på langs.
Brikkerne flytter så langt man vil, men en brik kan ikke springe over andre brikker.
Man skiftes til at trække - angriberne (de sorte brikker) begynder.
Man tager en modstanderbrik ved at stille to af sine egne brikker på hver side af den.
Hvis en modstanderbrik står ved siden af midterfeltet eller ved siden af et hjørnefelt, skal der kun én brik til at tage den.
Man kan tage flere brikker ad gangen
En brik kan selv flytte ind mellem to modstanderbrikker, uden at der sker den noget.
I diagrammerne her bliver kongen omringet og fanget:
Kongen tages på midterfeltet.
Kongen tages ved siden af midterfeltet.
Kongen tages ved almindelig omringning.
Kongen kan ikke tages på brætkanten.
Det hvide hold vinder, hvis kongen undslipper til et af hjørnefelterne.