Spilleregler for Hnefatafl, vikingernes brŠtspil (Fetlar variant).

Brættet.

nefatavl bræt Tegn et bræt med 11x11 felter. Stil hvide og sorte brikker som vist (eller knapper, mønter, småsten eller osv.). Den hvide brik i centrum er kongen og skal kunne kendes fra de andre hvide brikker, fx. ved at være større.

Sådan flytter brikkerne.

flyt en brik Brikkerne flytter på tværs og på langs.

Brikkerne flytter så langt man vil, men en brik kan ikke springe over andre brikker.

Man skiftes til at trække - angriberne (de sorte brikker) begynder.

Fem af felterne er kun for kongen.

Der er fem felter på brættet, som kun kongen kan flytte til: det er midterfeltet og de fire hjørnefelter ("de forbudte felter"). Men selv om andre brikker ikke kan flytte til midterfeltet, kan de passere igennem det.

Sådan tages en brik.

to sorte tager en hvid Man tager en modstanderbrik ved at stille to af sine egne brikker på hver side af den.

en brik tages mod midterfelt eller mod et hjørnefelt Hvis en modstanderbrik står ved siden af midterfeltet eller ved siden af et hjørnefelt, skal der kun Ún brik til at tage den.

to hvide brikker tages Man kan tage flere brikker ad gangen

brikken tages ikke En brik kan selv flytte ind mellem to modstanderbrikker, uden at der sker den noget.

Sådan tages kongen.

Kongen deltager i slagsmålet på lige fod med de andre brikker, men tages selv ved omringning.

I diagrammerne her bliver kongen omringet og fanget:

kongen tages på midterfeltet Kongen tages på midterfeltet.

kongen tages ved siden af midterfeltet Kongen tages ved siden af midterfeltet.

kongen tages ved almindelig omringning Kongen tages ved almindelig omringning.

Kongen kan ikke tages på brætkanten.


Sådan vinder angriberne.

Det sorte hold vinder ved at omringe og fange kongen.
Hvis ingen af de hvide brikker kan flytte sig, har sort også vundet.

Sådan vinder forsvarerne.

kongen vinder Det hvide hold vinder, hvis kongen undslipper til et af hjørnefelterne.


Opdateret 7.9.2015
1998-2015 Aage Nielsen;
Hjælp orangutangen